Bra att veta
Ditt slutgiltiga resedokument (biljetter) får du cirka tre veckor före avresa.
Vilken hamn som fartyget ligger vid samt tid för ombordstigning, anges på resedokumentet som du får cirka tre veckor innan avresa. Vanligtvis kan du gå ombord från kl. 15.00. Notera att du måste vara ombord på fartyget senast 90 minuter innan beräknad avgångstid, annars räknas din bokning som avbokad. Vid försenad ankomst har du inte rätt till återbetalning av kryssningens pris, undantaget skatter.
För att göra ombordstigningen så smidig som möjligt rekommenderar vi att du checkar in online på www.royalcaribbean.se så tidigt som möjligt innan avresa och senast fyra vardagar innan. Har du beställt en paketresa flyg + kryssning behöver du göra din Online check-in senast 40 dagar före avresa. När du har checkat in får du en SetSail Pass som du printar och tar med. I hamnen kontrolleras ditt SetSail pass samt ditt pass och du får ett Sea Pass. Ditt personliga Sea Pass behåller du under hela resan – det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt. På ditt Sea Pass anges också var huvudrestaurangen ligger och vilket bordsnummer du har vid måltiderna. Har du valt ”My Time Dining” (fria tider för sittning) så anges inget bordsnummer. Om du inte har checkat in online så kan du ta med biljetterna och passet och anmäl dig vid incheckningsdisken i hamnterminalen. Rederiets personal hjälper dig checka in och ger dig ditt Sea Pass-kort. När alla blanketter är ifyllda så kan du gå ombord.
Det är förbjudet att medföra följande ombord: alkohol (max två flaskor vin som endast får intas i hytten), brandfarliga föremål och vätskor (till exempel strykjärn och stearinljus), vapen (gäller även knivar, fickknivar och korkskruv), kaffemaskin, vattenkokare, elektriska transformatorer, sprängämnen (till exempel fyrverkier), amatörradioutrustning, hockeyklubbor, rusmedel, sax, skateboard, surfbräda.
Vi rekommenderar att du har ett fullgott försäkringsskydd. Kontakta ditt försäkringsbolag om du har frågor.
Det är alltid du som kund som ansvarar för att du har nödvändiga handlingar med dig på resan. Den som på grund av avsaknad av giltigt pass/nationellt ID-kort eller visum förorsakar researrangör kostnad bär själv det ekonomiska ansvaret för detta. Royal Caribbean ansvarar inte för eventuella ändringar i visum/passregler som inte kommit dem tillhanda. Är du osäker på vad som gäller, kontakta alltid berörd ambassad eller konsulat för aktuell information. Passet får inte vara skadat. Observera att ett provisoriskt pass inte är giltigt för inresa till vissa länder. Vi rekommenderar att man reser med pass även inom Schengen då det nationella ID-kortet inte alltid accepteras för styrkande av identitet och nationalitet på resmålet. Ifall namnet i biljetterna skiljer sig från namnet i passet så kan du bli hindrad från flygresan eller kryssningen. I vissa länder krävs en legitimation med passfoto om man stiger i land under en kryssning. För detta ändamål kan man använda passkopia.
Vid inresa till USA krävs alltid inresetillstånd genom ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Passageraren ansvarar själv för att ansökan görs på ett elektroniskt online formulär på: https://esta.cbp.dhs.gov ESTA är avgiftsbelagd och betalas med kreditkort. En ESTA-ansökan kan göras hur tidigt som helst men senast 72 timmar före avresa. Oftast får du svar (bekräftelse eller avslag) inom några minuter.
Saknar du ESTA-tillstånd kan du nekas att stiga ombord på flygplanet eller inresa till USA. Vid oklarheter eller frågor kontakta amerikanska ambassaden/konsulatet, telefon: 08-783 53 00. Ett giltigt maskinläsbart, pass krävs, vilket ett vanligt svenskt pass alltid är. Det är endast provisoriska pass som inte är maskinläsbara. Uppgifterna i din bokning måste överensstämma med uppgifterna i ditt pass. Detta gäller namn, mellannamn, kön och födelsedatum. Ditt namn skrivs i biljetten såsom det står på den maskinläsbara delen i passet.
Det går att ringa till fartyget på telefonnummer 001 – 732 335 3285. För att ta emot ett telefonsamtal till din smartphone behöver du ha ett kontokort American Express eller MasterCard som samtalskostnaden debitas. Kostnaden är USD 7,95 per minut plus eventuella avgifter som din teleoperatör tar ut. Pris för tjänsten kan ändras utan varsel. På fartygen finns också Internetcafé, där du kan surfa mot avgift. Du behöver ha en personlig e-postadress för att kunna använda tjänsten och kostnaden belastas ditt Sea Pass-konto.
Priserna varierar med hänsyn till tillgång och efterfrågan. I vissa fall innebär det att priset på en kryssning kan sänkas efter att du har betalat din resa. Skatter och avgifter kan ändras med kort varsel. Royal Caribbean förbehåller sig rätten att ändra avtalat pris i de fall sådana ändringar inträffar.
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända om det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att ett giltigt resedokument eller identifikationshandling saknas. Utöver detta har fartygen regler för hur man förväntas att förhålla sig till andra gäster ombord (se ”Guest Conduct Policy” högst upp på denna sida) samt regler för att iaktta både säkerhetsmässiga- och hälsomässiga föreskrifter. Om någon bryter mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att lämna fartyget i nästa hamn. Omkostnader i samband med en avvisning från fartyget ansvarar gästen själv för. Läs Guest Conduct Policy innan avresa.
Faciliteter och aktiviteter varierar mellan fartygen. För specifik information, se info för respektive fartyg vad som gäller.
Måltider
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger och caféer. I specialrestaurangerna får du en upplevelse lite utöver det vanliga – några ingår i kryssningens pris och för de övriga betalar du ett tillägg. Vill du beställa mat och dryck till hytten så ingår rumsservice med en begränsad meny som kan beställas dygnet runt (mellan kl. 24.00-05.00 tillkommer en serviceavgift)..
Underhållning
På kryssningarna erbjuds ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. På de största fartygen, som ingår i Oasis- och Quantum-klassen samt även något fartyg i Freedom-klassen, kan du uppleva profesionella Broadwaymusikaler utan att det kostar dig något extra! Utbudet varierar mellan fartygen, se vad som ingår för respektive fartyg.
Exempel på underhållning:
- Broadwaymusikaler
- Isshow
- Simhoppsuppvisning
- Storband
- Parader
- Stand up comedy
- Film
- Nattklubb
- Karaoke
Aktivitetsutbud
På kryssning behöver du aldrig ha en tråkig stund! Här finns allt från klättervägg, träningscenter, pool, surfsimulator och radiobilar. Det mesta ingår och vissa aktiviteter är mot avgift. Utbudet varierar mellan fartygen, se specifika aktiviteter på respektive fartyg. Exempel på aktiviteter:
- Klättervägg
- Zip Line (linbana)
- Flow Rider (surfsimulator)
- Skridskobana
- Pooler och bubbelpooler
- H2O Zone, en vattenlekplats för barnen
- Träningscenter med gym och träningspass med instruktör
- Bio
- Basket- och volleybollplan i full storlek
- Minigolf och golfsimulatorer
- Karusell
Dricks
På Royal Caribbeans kryssningsfartyg lämnar man dricks för service- och hyttpersonal i form av en serviceavgift. Serviceavgift kan betalas i förväg när du bokar din kryssning. Serviceavgift 18.50 USD per dag och person för insides-, utsides- eller balkonghytter samt 21 USD per dag och person i svit). För skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (18-20 %) som registreras på ditt Sea Pass-konto. Inför hemresan får du ett kuvert till hytten där din slutnota med servicetillägg och eventuella specialrestauranger är registrerade.
På kryssningsfartygen finns gäster och personal från hela världen och med olika kulturer och religioner. Royal Caribbean International har sammanställt en ”Guest Conduct Policy”, med standards för vad man anser är ett gott uppförande ombord, oavsett var du kommer ifrån eller vad du tror på. Vi rekommenderar att du läser denna innan avresa.
För kryssningslivet ombord behöver du packa fritidskläder att ha på dagen och lite finare kläder för kvällen. Exempel på kläder för kvällsbruk är skjorta och långbyxor för män och klänning, byxa och topp eller kjol och blus för kvinnor. Vissa kvällar rekommenderas att män bär kavaj och kvinnor klänning eller byxdress. Vid ”Formal Night” har män kostym och slips eller smoking och kvinnor har cocktail- eller aftonklänning. Tänk på att vid ankomst levereras bagaget till din hytt först när fartyget har lämnat hamnen. Vi rekommenderar dig därför att ha ett handbagage där du förvarar de nödvändigaste saker som du behöver de första timmarna ombord.
Fartygen har ett kontantfritt system (Sea Pass) som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt Sea Pass-kort vid incheckningen på fartyget (se ovan). Dagen innan du checkar ut från fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är USD. På fartyget finns en uttagsautomat (avgift ca 5USD per uttag). Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.
I vissa fall görs en reservation på det betalkort som är kopplat till Sea Pass. Detta görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för dina inköp ombord är betald kommer Royal Caribbean genast att upphäva reservationerna. Förutom detta måste även kortutgivaren upphäva reservationerna i sitt system. Det kan ta 7-14 arbetsdagar och Royal Caribbean kan inte påverka behandlingstiden. När kortutgivaren har upphävt det reserverade beloppet har du åter tillgång till berörd summa.
Vid enstaka tillfällen kan det göras reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer Royal Caribbean genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan Royal Caribbean inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.
Måltider
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger, caféer och barer. Huvudrestaurangen har två sittningar och du uppger när du bokar din kryssning om du föredrar den tidigare eller den senare sittningen. Vill du vara mer flexibel väljer du ”My Time Dining”, här väljer du själv när du vill äta din middag (mellan specificerade tider). Önskemål kan inte garanteras men vi gör vårt bästa för att tillgodose dessa. Tider för måltider varierar beroende på kryssningsrutt. Vanliga tider för huvudrestaurangen är:
Frukost: Fri sittning 07:30–11:00
Lunch: Fri sittning 12:00–13:30
Middag: Två sittningar. Tidpunkterna varierar.
Vill du ha mer flexibla tider och även ha möjlighet till mer informell klädsel, så serveras frukost, lunch och middag också på andra platser. Se dagsprogrammet ombord för aktuella tider och platser. Kontinental frukost serveras på beställning i hytten mellan klockan 07.00 och 10.00. Rumsservice från en mindre meny erbjuds dygnet runt (för beställningar mellan kl. 24.00-05.00 tillkommer en serviceavgift). Gäster i Svit (ej Junior Suite) kan beställa rumsservice från en ordinarie restaurangmeny.
Vissa av våra specialrestauranger ingår i kryssningens pris, andra är mot ett tillägg (cirka USD 20-40/person). Du kan förhandsboka bord i de flesta av specialrestaurangerna. Om du har behov av specialmat eller är allergiker behöver du uppge detta när du bokar kryssningen eller senast 45 dagar före avresa. Vi gör vårt bästa för att tillgodose dina behov, men kan tyvärr inte erbjuda vegan- eller lakto-vegetarisk kost. Produkter från varumärken som Ben & Jerry’s, Lattetudes, Starbucks etc har egna priser och ingår därför inte i priset kryssningen.
Alkohol ombord
Alkoholhaltiga drycker kan köpas i fartygets alla barer och restauranger. Åldersgränsen är vanligtvis 18-20 år (på fartyg som avgår från Nordamerika 21 år). Man kan ta ombord max två flaskor vin per hytt, men inga andra alkoholdrycker.
Förhandsboka din utflykt
Boka dina utflykter innan avresa och riskera inte att missa något! Du kan förboka utflykter online senast fyra arbetsdagar före avresa. Du kan också boka utflykter ombord och i mån av plats. Var uppmärksam på att utflyktens tid kan ändras alternativ att utflykten ställs in om deltagarantalet är för lågt.Utflykterna kan också bokas ombord på fartyget i mån av plats.
Utflykter för funktionshindrade: Vi erbjuder utflykter Easy Tours för gäster som är rullstolsburna och behöver ha med sig assistans under utflykten.
Hyttinformation och däckplaner
Detaljerad information om hytter och däckplaner hittar du under respektive fartygspresentation.
Ospecifierade hytter
Ibland erbjuder vi ospecifierade hytter. Detta innebär att du kan boka en hytt med en lägsta standard – du väljer själv vilken standard du önskar: W = svit, X = balkong, Y = fönsterhytt, Z = insideshytt. Hyttens placering varierar och ditt hyttnummer meddelas senast vid incheck i hamnen. Önskemål kan inte tillgodoses, men ibland har du tur att få en uppgradering av hyttkategori utan att det kostar något extra.
Kan vi bo fler än fyra personer i samma hytt? Om ni önskar att bo fler än fyra personer i samma hytt ber vi dig kontakta oss på telefon 815 00 185 eller skicka ett email. Dessa hytter kan inte beställas online på webben.
Alla hytter har eluttag för både 110 och 220 V och svenska elapparater passar i kontakterna utan adapter. Alla hytter har en hårtork. Tvättservice och strykning erbjuds mot avgift.
Fartygen erbjuder världens snabbaste WiFi till havs. VOOM motsvarar 4G i Sverige, så hos Royal Caribbean kan du surfa och streama precis som om du var hemma på torra land. Bäst pris får du om du bokar WiFi före avresa.
Aktiviteter för barn och tonåringar ombord
Mår barnen bra så gör föräldrarna det också. Därför vill Royal Caribbean att alla barn och ungdomar ska ha det riktigt roligt ombord. . Det finns massor med skoj för barn ombord! Adventure Ocean arrangerar roliga aktiviteter för barn i alla åldrar. I Adventure Ocean Programmet erbjuds aktiviteter och faciliter för barn i alla åldrar, från bebis till tonåring. Vill de vuxna göra en utflykt iland men barnen hellre vill stanna ombord så kan personalen i Adventure Ocean hitta på skoj tillsammans med barnen (från tre års ålder). Adventure Ocean Program ingår i kryssningspriset om inte annat anges. Adventure Ocean-ledarna har högskoleutbildning inom pedagogik eller annan relaterad utbildning samt erfarenhet av barn. All personal är också utbildad i ABC Första hjälpen
För de allra yngsta, från sex månader upp till tre år, måste en förälder vara med. Barn som är fyllda tre år och deltar utan förälder måste vara pottränad eller blöjfri. De flesta aktiviteter ingår, vissa kostar en slant. Kontakta oss om du vill ha mer information om våra barnaktiviteter. Tänk på att alltid ha uppsikt över ditt barn. Vissa delar av fartyget har en åldersgräns, till exempel solarium och casino och barn får inte leka utan övervakning på däck. Spjälsäng finns att låna mot förfrågan (sängkläder, täcke och kudde medtas själv). Notera att inte alla hytter har plats för en spjälsäng. Barn som är yngre än sex månader får inte bokas på en kryssning. Barnvakt i hytten kan bokas och betalas på plats i mån av plats, för barn som är minst 12 månader gammal. Notera att barnvakt ej får byta blöjor på barn. Barnvakt kan ej bokas i förväg. Barnmat, blöjor och hygienartiklar för bebisar inte finns att köpa ombord.
Flera av restaurangerna ombord har barnmeny.
Resa med barn – vad behöver jag tänka på?
Reser du med barn under 18 år och barn och vuxen inte har samma efternamn, behöver du kunna uppvisa ett födelsebevis som bevisar föräldraskapet. Vuxen som reser med barn under 18 år som de inte är förälder till, måste visa upp barnets pass (och eventuellt visum), en signerad bekräftelse av barnets föräldrar om att barnet har tillåtelse att resa med sällskapet, en kopia av förälders pass och ett födelsebevis. Ett bekräftelsebrev* (notarial bekräftelse) signeras och stämplas av en professionell person, till exempel advokat, läkare eller fredsdomare. I tillåtelsen från förälder måste också finnas en bekräftelse att medicinsk behandling kan utföras om en sådan situationen skulle uppstå och en läkare menar att behandling måste utföras omedelbart. Dessa regler gäller också när barnet reser med släktingar eller vänner. Om barn reser med fosterföräldrar/förmyndare måste det också kunna uppvisas giltig dokumentation som bekräftar barnets förutsättningar. Alla dokument måste vara på engelska och tas med till incheckningen i hamnen på avresedagen.
Åldersgränser för aktiviteter ombord
På de flesta kryssningsrutter gäller att spädbarn yngre än sex månader inte får resa. För övriga rutter måste barnet vara minst 12 månader gammal. Detta gäller kryssningar över Atlanten och till Hawaii samt om rutten har tre eller fler sammanhängande dagar till havs. Barnets ålder räknas från kryssningens avresedag.
Minst en person i resesällskapet måste vara 21 år fyllda. Gäster som är yngre än 21 år och reser med förälder/målsman måste om fler hytter är bokade, ha dessa i nära anslutning till varandra. Personer under 17 år som reser tillsammans med ett sällskap (över 21 år) som inte består av förälder eller målsman måste ha ett skriftligt intyg för detta. För gifta par behöver minst en person vara 21 år och den andra minst 18 år. Vigselbevis måste uppvisas vid beställning.
Vissa faciliteter ombord har åldersgräns:
- Skridskobana: Alla åldrar, barn under 6 år i vuxens sällskap
- Klättervägg: 6 år, längdrestriktioner, utrustning finns att låna.
- FlowRider: Längdrestriktioner, utrustning finns att låna.
- Pool: barn måste vara blöjfria (badblöja får inte användas).
- Solarium: 16 år
- Adventure Ocean: 3 år (pottränad) – 17 år. För yngre barn i sällskap med en förälder. Teater: Barn under 16 år i vuxens sällskap
- Bubbelpooler: Barn under 16 år i vuxens sällskap (barnet måste vara blöjfri. Badblöja får inte användas).
- Gym: 16 år Spa-avdelningen: 18 år
- Nattklubb/diskotek: 18 år Barer: 18 år om utan vuxen i sällskap
- Alkohol: 21 år på kryssningar från Nordamerika. 18 år från Europa, Asien, Australien och Sydamerika.
- Casino: 18 år
Ålderspolicyn kan skilja mellan fartyg och kryssningsrutter.
Observera att underhållsarbete av enskilda aktiviteter och faciliteter förekommer och att dessa därför är stängda i vissa perioder. Royal Caribbean International följer United States Public Health Department Policy (USPH) varför det inte är tillåtet för barn med blöja att bada i pool och bubbelpool (inte heller med badblöja) samt att vara i bollhav och i spaavdelningen. På vissa fartyg erbjuds Baby Splash Zone, här är barn med badblöjda välkomna. Baby Splash Zone finns på Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Independence of the Seas, Oasis of the Seas, Allure of the Seas och Harmony of the Seas. Kontakta oss för mer information.
Åldersgränser och regler för alkoholhaltiga drycker
För kryssningar som utgår från Nordamerika är åldersgräns för köp av alkoholhaltiga drycker 21 år. Kryssningar från Europa, Asien, Australien och Sydamerika har åldersgräns 18 år. På Royal Caribbeans privata destinationer är åldersgränsen för alkoholhaltiga drycker 21 år. Det är tillåtet att ta ombord max två flaskor vin, som endast får intas i hytten. Vid köp av alkohol i taxfreebutiker ombord så levereras detta till din hytt först den sista dagen på kryssningen.
Majoriteten utrymmen på våra fartyg är rökfria. Det gäller alla hytter – även på balkongen samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka. Cigarr och pipa är endast tillåtet att röka på yttre däck.
På varje kryssningsrutt genomförs en obligatorisk säkerhetsövning (Muster drill) för gäster och besättning. Denna äger rum senast 60 minuter innan fartyget har lämnat avresehamnen. Säkerhetsövningen genomförs huvudsakligen på engelska. Det är viktigt att du känner till alla nödsignaler och vet hur du ska agera och var du ska möta upp om en nödsituation uppstår.
Sjukvård
På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov.
Vaccinationer
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.
Gäster med funktionshinder
Av säkerhetsskäl måste du vara i medicinskt- och fysiskt hänseende vara i form att resa och försäkra dig om att resan inte utgör fara för dig eller andra. Har du behov som kan kräva läkarvård under resan eller på annat sätt kan påverka din kryssning, måste du vid bokning tydligt och skriftligen informera om detta. På fartygen finns anpassade faciliteter för gäster med särskilda behov. Royal Caribbean anstränger sig för alla ska kunna njuta av en kryssningssemester och för att de ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt är det viktigt att du berättar om dina specialbehov direkt när du bokar din kryssning. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig.
Vissa av fartygen har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. De aktuella däckplanerna hittar du under respektive fartygsinformation. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Royal Caribbeans personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Vi förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.
Gäster med hörselskada
Många tekniska framsteg har gjorts för att hjälpa döva och gäster med hörselproblem. Vi erbjuder ett bärbart paket med hjälpmedel för dig som behöver det. Paket innehåller hjälpmedel som TT (texttelefon( / TDD (telekommunikationsenhet för döva), alarmanläggning (Alertmaster) och ljuslarm. Texttelefonen i din hytt är kopplad till texttelefonen i receptionen för att tillgodose alla dina behov i hytten. Alertmaster-alarmet har en vibrator som fungerar under madrassen eller kudden. Lamporna på Alertmastern visar följande: dörrklockan, telefonuppringning och alarm. Telefoner med förstärkande utrustning finns tillgängliga i hytter och i gemensamma utrymmena. Infraröda system hittar du i underhållningsområdet och i handelsstråket Royal Promenade på våra fartyg i Voyager-klassen. Tv i din hytt har möjlighet till textning och alla våra egna videoproduktioner är textade.
Gäster med nedsatt syn
Det finns hytter, restauranger och gemensamma områden som är anpassade för att underlätta för synskade och blinda gäster. Blindskrift ska kunna användas i mest möjliga mån ombord. Faciliteter för att underlätta för dig:
- Menyer i blindskrift och med stor stil.
- Ledarhund får tas med ombord: En trälåda på ca. 120 x 120 cm med cypresströ finns i din hytt.
- Skyltar med blindskrift.
- Hissknappar med blindskrift/ljudsignaler
- Dagliga resrutter tillgängliga i stor stil och blindskrift.
- Kryssningsprogrammen är tillgängliga i blindskrift.
- Det är möjligt att kliva ombord tidigare för att få en orienteringsrunda.
Gäster med rörelsehinder
Rullstolsanpassade hytter i storlek 15-28 m2 erbjuds. Dessa har bland annat en vändradie på 1,5 meter i sovsektion, sittplatsområde och i badrummet (dusch). De rullstols-/handikappanpassade hytterna erbjuder:
- Extra bred entrédörr (bredd varierar mellan olika fartyg)
- Extra bred badrumsdörr (bredd varierar mellan olika fartyg)
- Ingen tröskel vid hyttdörren och ramp över toalettröskeln
- Lågt handfat och toalettbord
- Dusch med handdusch och nedfällbar sittplats.
- Rymligare plats i duschen
- Höjd toalettsits och vägghandtag vid toaletten
- Rullstolsanpassad balkong i specifika hyttkategorier
Kassafack som är lägre placeras (gäller inte Sovereign fartygsklass)
Gäster med behov av specialkost (allergener)
Rederiet strävar efter att tillgodose önskemål och behov av specialkost eller har allergener.
- Vegetarian
- Diabetes
- Lågt/inget saltinnehåll
- Glutenfri kost
- Kolesterol
- Lågt fettinnehåll
- Laktosfritt
- Kosher
Gäster med behov av dialys eller syrgas
Gäster med sjukdom med behov av dialys eller syrgas måste informera om detta direkt vid bokning. Särskild policy och procedurer gäller för att ta ombord nödvändig utrustning.
Gäster som är i behov av konstant ambulerande peritonealdialys är välkomna ombord på alla fartyg. Det finns dock inte möjlighet att assistera eller administrera hemodialysbehandling. Gäster som behöver peritonealdialys måste ha alla lösningar och all nödvändig utrustning för att genomföra dialysen levererad till fartyget minst två timmar före avresa.
Alla typer av syrgas är tillåtna ombord. Vi behöver information om mängd, sort och leveranstidpunkt för syrgas. Du har möjlighet att lagra några syrgastankar i din hytt. Övriga förvaras enligt berört fartygs policy.
Graviditet
Om du är gravid kan du resa på kryssning fram till den 23:e veckan av graviditeten. Är din graviditet längre gången under perioden av kryssningen får du inte gå ombord. Oavsett hur långt gången din graviditet är så måste du kunna uppvisa ett skriftligt intyg på engelska från din läkare. Intyget ska bekräfta hur långt framskriden graviditeten är samt att du är i god form och att din graviditet inte innebär någon förhöjd hälsorisk för dig.
NB: Om du har något annat medicinskt tillstånd som inte nämnts ovan ber vi dig undersöka vilka metoder som kan påverka din kryssning.
På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage. Du kan även välja Express Check out, vilket innebär att du själv bär ut baggaget i samband med avstigningen. Då ska du inte lämna väskorna utanför hytten kvällen innan.
Ifall du har bokat flygresa på egen hand, se till att du har tillräckligt med tid mellan ilandstigningen och flygets avgångstid. Vi tar inget ansvar för flygresor bokade av kunden själv.