Särskilda behov

Norwegian Cruise Line vill erbjuda möjligheten till en avkopplande och skön kryssning för alla, även för personer som har olika funktionsnedsättningar eller är särskilda behov. Kryssningscenter hjälper dig med att informera rederiet om dina särskilda behov före kryssningen. På kryssningens första dag går du igenom dina särskilda behov med personal ombord.

 

Personer med rörelsebegränsningar

Norwegian Cruise Lines fartyg, och framförallt de nyaste fartyg, är väl anpassade för personer med rörelsehinder. Allmänna utrymmen på fartygen är tillgängliga och det är enkelt att ta sig fram på fartygen med olika sorters hjälpmedel. Ombord finns flera anpassade allmänna toaletter och hissarna ombord är rymliga. Det finns en stollift för åtminstone en pool på alla fartyg.

På alla rederiets fartyg finns handikappanpassade hytter i flera olika klasser. Hytterna är normalt för 2 personer. De anpassade hytterna är mycket rymligare än vanliga hytter och det finns gott om plats att ta sig fram i dem med rullstol. Även badrummen är rymliga. WC-stolen är oftast något höjd och handfatet nedsänkt. I duschen finns en sits som fälls ned från väggen. Räcken finns oftast på båda sidor om wc-stolen. I hytter med balkong är också passagen till balkongen tillgänglig. Hytterna har alltid heltäckningsmatta. För hytterna kan du förhandsboka (senast 30 dagar innan avresa) följande hjälpmedel: wc-stolshöjare, läkemedelskylskåp och kärl för riskavfall. Rederiet vill på förhand veta vilka hjälpmedel du kommer ta med dig samt måtten och vikten på din eventuella rullstol.

För en elrullstol eller permobil ska du också meddela batterityp. Ombord på båtarna godkänns endast hjälpmedel som har torrt batteri eller gelbatteri. Elrullstolens/permobilens laddare ska fungera med elspänning på 110V. För de flesta hjälpmedel behövs också information om modell och tillverkare. Strandrullstolar finns att hyra på Norwegian Cruise Lines privata öar i Karibien.

 

Hörselskadade

Vid förhandsbeställning kan du få ett vibrationslarm (visual-tactile-alert system) till hytten och till larmet kan anslutas väckarklocka, dörrklocka, telefon och andra alarm. Hyttens telefon kan bytas ut till en TTY-texttelefon, som hjälper dig att hålla kontakten med fartygets reception. Den här tjänsten finns att få på alla fartyg med undantag för Norwegian Spirit, där kontakten kan skötas med mobilens textmeddelandefunktion. Ifall den som är döv/hörselsvag så önskar, kan hen få tillgång till en sökanordning, med vilken hen får tillgång till de viktigaste meddelandena ombord. En hörselslinga finns att få för huvudteatern på flera av båtarna. Du bör meddela ditt behov av hjälpmedel senast 30 dagar innan kryssningen, men gärna redan i samband med bokningen. Hytternas tv-apparater stöder textning och det finns textning att få för många filmer. Tolkning på amerikanskt teckenspråk kan beställas till föreställningarna på kryssningar som avgår från USA och Kanada, senast 90 dagar innan kryssningen.

 

Synskadade

Punktskrift används bland annat på hissknappar och skyltar. Ifall så önskas finns möjlighet att få en guidad rundvandring på fartyget i början av kryssningen. Särskilda behov skall meddelas senast 30 dagar före avresa, och gärna redan vid bokningen. Ledarhundar är välkomna ombord och det finns område på däcket för att rasta hundarna.

Personer med kognitiva utmaningar, inlärningssvårigheter etc. Norwegian Cruise Line strävar efter att göra kryssning smidigare genom att bl. a erbjuda prioriterad ombordstigning och avstigning i hamnarna.

 

Dialys

Kryssningsgäster som behöver regelbunden peritonealdialys är välkomna ombord på alla Norwegian Cruise Lines båtar. Däremot har man ombord på fartygen inte möjlighet att vårda gäster som behöver hemodialys. Gäster som använder peritonealdialys ska själva sköta alla apparater som de tar med ombord, samt meddela om dessa på förhand, senast 30 dagar före kryssningen, men gärna redan i samband med bokningen.

 

Extra syre

Du får ta med dig extra syre till Norwegian Cruise Lines båtar. I samband med bokningen eller senast 30 dagar innan kryssningens avgång skall noggranna uppgifter om det extra syret och dess leverantör meddelas rederiet. Ifall du inte själv tar med dig extra syre, kan du beställa det från bolaget Special Needs at Sea (www.specialneedsatsea.com). Observera att andra bolag inte får leverera extra syre till fartygen. Flytande syre är inte tillåten ombord.

 

Mer information om hur Norwegian Cruise Lines uppmärksammar gästernas särskilda behov under kryssningar hittar du på rederiets engelskspråkiga sida. Vi hjälper dig gärna med alla frågor som handlar om tillgänglighet.