Särskilda behov

Du kan njuta av lyxen på Azamara kryssningar, även om du rör dig med hjälpmedel. Rederiet gör sitt bästa för att åstadkomma en oförglömlig kryssningssemester med full service, även för personer, som har särskilda behov på grund av ett handikapp eller en sjukdom.

 

Personer med rörelsebegränsningar

De flesta allmänna utrymmen är tillgängliga, men gymmet och spa-avdelningen är inte tillgängliga för rullstolar. Det finns inga liftar för poolerna och bubbelpoolerna. På fartygen finns tillgängliga toaletter och hissarna är rymliga. På fartygets kasino finns ett nedsänkt Black Jack -bord.

Ombord finns fem tillgängliga hytter per fartyg. Hytterna är 2-bäddshytter i klasserna Club Continent och Club Interior. De tillgängliga hytterna är rymligare än standardhytterna och det finns mer plats för att ta sig fram med rullstol. Även badrummet är rymligt. I duschen finns en sits som fälls ned från väggen och på väggen finns stödräcken. I hytter med balkong är också passagen till balkongen tillgänglig. Hytterna har alltid heltäckningsmatta.

För hytterna kan du (senast 30 dagar innan avresa) förhandsboka följande hjälpmedel: höjd toalettsits, separat duschstol, kylskåp och kärl för riskavfall. Fartygsbolaget vill på förhand veta vilka hjälpmedel du kommer ta med dig samt mått och vikt på eventuella rullstol. För en elrullstol eller permobil ska du också meddela batterityp. Meddela oss gärna redan när du gör din bokning.

 

Hörselskadade gäster

Vid förhandsbeställning kan du få ett vibrationslarm (visual-tactile-alert system) till hytten och till det kan du ansluta väckarklocka, dörrklocka, telefon och brandlarm. Via TTY-texttelefon kan du kontakta fartygets reception från hytten. Du bör meddela om ditt behov av hjälpmedel senast 30 dagar före kryssningen, men gärna redan i samband med bokningen. Tolkning på engelskt teckenspråk kan beställas till föreställningarna på kryssningar som avgår från USA och Kanada senast två månader innan kryssningen.

 

Synskadade gäster

Punkskrift har använts så långt som möjligt i fartygets allmänna utrymmen och i hytterna. Azamara har också utbildat vissa ur personalen till uppläsare som kan läsa upp bland annat dagens program (på engelska). Fråga efter en uppläsare i receptionen. Vid förhandsbeställning finns menyn att få med större bokstäver än normalt. Du bör meddela om ditt behov av hjälpmedel senast 30 dagar innan kryssningen, men gärna redan i samband med bokningen.

 

Dialys

Kryssningsgäster som behöver regelbunden peritonealdialys är välkomna ombord på Azamara. Däremot har Azamara inte möjlighet att vårda gäster som behöver hemodialys. Gäster som använder peritonealdialys ska själva sköta alla apparater som de tar med ombord. Du bör meddela om detta senast 30 dagar innan kryssningen, men gärna redan i samband med bokningen.

 

Extra syre

Du får ta med dig extra syre ombord på Azamara. Senast 30 dagar innan avresa behöver vi få noggranna uppgifter om extra syre och vilken leverantör du använder. Tillvägagångssättet för förvaring av extra syre varierar mellan båtarna.

Mer information om Azamaras service för särskilda behov hittar du på rederiets engelskspråkiga sidor. Vi hjälper dig gärna med alla frågor.